Kicken! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van René - WaarBenJij.nu Kicken! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van René - WaarBenJij.nu

Kicken!

Blijf op de hoogte en volg René

11 Maart 2013 | Peru, Cuzco

De afgelopen negen dagen heb ik samen gereisd met mn Duitse amigo Darius, we hadden elkaar ontmoet in het hostel in Sucre. Hij reist ook alleen, wilde ongeveer dezelfde kant op en we konden het goed met elkaar vinden! Van Cochabamba gingen we naar La Paz en daarna naar Copacabana. Vanuit daar hebben we de boot gepakt naar Isla de la Luna en Isla del Sol, twee eilandjes in het Titicacameer vlak bij de grens met Peru. Hij wilde op het eiland blijven maar ik wilde verder reizen en ben vanochtend aangekomen in Cusco, Peru.

We hebben een hele toffe tijd gehad, samen gereisd, beetje ziek geweest, een hoop mensen ontmoet en een heleboel gezien en gedaan! Twee hoogtepunten:

- Death Road

We hebben het overleefd: ´El Camino de la Muerte´ ofwel ´Death Road´. In de ochtend werden we opgehaald bij ons hostel en naar 4700 meter gereden. Daar kregen we een complete uitrusting met broek, jas, handschoenen, beschermers en full-face helmet. En natuurlijk een premium mountainbike! Alles werd heel duidelijk uitgelegd voordat we aan de 64km lange afdaling begonnen.

Ik was vrij fanatiek begonnen en dat was niet erg verstandig. Op deze hoogte kreeg ik denk ik niet genoeg zuurstof binnen en voelde me daarom duizelig. Heb me bijna een uur niet lekker gevoeld en heb zelfs even overwogen om te stoppen. Gelukkig was het eerste gedeelte over een brede geasfalteerde weg en daarom niet zo gevaarlijk.

Het tweede gedeelte bestaat uit een grindpad met daarlangs een steile cliff. Er zijn nauwelijks hekken of vangrails. Ondanks de gevaren vertrouwde ik op mijn mountainbike en racede ik de berg af. Iedereen mag in zijn eigen tempo rijden en we stopten regelmatig om op elkaar te wachten of foto´s te maken.

Organisatie-technisch gezien was het goed geregeld; er stonden gidsen bij gevaarlijke bochten om je te waarschuwen, er reed een busje achter ons met reservematerialen en er werden foto´s en filmpjes van ons gemaakt die we de volgende dag op CD konden krijgen. Top!

De volgende dag hebben we uitgerust en een beetje door de stad geslenterd. Die dag daarna...

- Dirtbiken

Een dag voordat we wilden vertrekken naar Copacabana hoorde Darius in de bar van ons hostel over quad en dirtbike mogelijkheden. We zijn het meteen gaan uitzoeken en kwamen er achter vanuit welk gedeelte van de stad deze tours vertrokken. We hadden besloten om daar de volgende dag naar toe te gaan en hoopten dat we ter plekke een tour konden boeken.

Daar hebben voor een heel goede prijs een tocht van 4 uur genomen met een dirtbike! Het eerste half uur hebben we les gekregen in het rijden en schakelen. Daarna zijn we met ons tweeën plus een gids op pad gegaan. We vonden het een geweldige ervaring om op zo´n ding te rijden door een prachtig berachtig landschap. We crossten over zandpaden, door kleine riviertjes en soms konden we een kleine jump doen!

We sjeesden door de meest afgelegen dorpjes met langs de weg koeien, kippen, varkens en agressieve straathonden die naast je gaan rennen en blaffen. Dat vonden we soms wel een beetje eng haha

Ben een paar keer gevallen omdat ik een keer mijn versnelling niet goed had en een keer omdat ik de snelheid onderschatte waarmee ik de bocht door kon. Ik was gelukkig goed beschermd dus heb er alleen een paar kleine schaafwondjes en krassen aan overgehouden.

Na het dirtbiken hebben we het meest populaire voedsel van Bolivia gegeten: kip met rijst en friet. Dit kan je werkelijk overal krijgen, je ziet letterlijk tientallen van dit soort ´restaurants´ in een straat! Na het eten zijn we alsnog door gegaan naar Copacabana. We wisten niet hoe laat de bussen vertrokken maar gingen met de backpacks in een taxi naar het busstation en kochten onze tickets 3 minuten voordat de laaste bus vertrok! Daar hadden we geluk mee!

Momenteel ben ik dus in Cusco. Vanochtend aangekomen na een reis van 21 uur vanaf Isla del Sol. Eerst anderhalf uur met de boot en daarna heb ik de allerslechtste busrit ooit gehad.

We moesten overstappen op een bus die om 22.00 uur aan zou moeten komen in Cusco, maar die kwam pas anderhalf uur later opdagen. We kwamen ik in een zeer stinkende, ijskoude bus zonder verwarming. En alsof dat nog niet genoeg was ging de bus ook nog eens kapot. Midden in de nacht! We hebben tot 05.00 uur moeten wachten voordat er een andere bus langs kwam die ons kon oppikken. Deze bracht ons naar Cusco waar we uiteindelijk rond 06.00 uur aankwamen. Geprobeerd ons geld terug te krijgen maar de busmaatschappij wilde ons niet tegemoet komen. Dus ga je ooit naar dit continent, reis dan NOOIT met Libertad!

Laatste nieuwtje van dit blog: morgen (maandag) ga ik met een Colombiaanse vriend een 5-daagse tocht naar Machu Picchu doen.

Nog bedankt en alvast bedankt voor jullie reacties, leuk om te zien dat er zo veel mensen zijn die dit lezen.

  • 11 Maart 2013 - 07:08

    Lia Koning:

    Hoi rene, goh, wat een avonturen. Maar goed dat het alleen wat krasjes en blauwe plekken zijn! Geniet van alle mooie ervaringen die nog gaan komen. Knuffel, Lia.

  • 11 Maart 2013 - 07:57

    Samuel:

    Hee rene mooi avontuur weer!
    Zo te horen geniet je erg van de excursies, klinkt ondanks de busperikelen erg goed. Ben benieuwd naar de foto's! Genietze daar!

  • 11 Maart 2013 - 08:58

    Feike:

    En waar houdt Dj Cuzco zich op? :) Stoere verhalen René! Fietsen op de Veluwe is toch anders! Enjoy!!!

  • 11 Maart 2013 - 09:52

    Buurman Kees:

    Hallo, Renéke,
    Wil je in de beschrijvingen van je flitsende avonturen wel een beetje rekening houden met hartslag en bloeddruk van een bezadigde, gepensioneerde schoolmeester! Maar eerlijk gezegd vind ik het wel fascinerend wat je allemaal onderneemt en meemaakt. Veel plezier in Machu Picchu, en ik zeg het toch nog maar een keer: pas goed op jezelf, want er is er maar één van! Hartelijke groet, Kees

  • 11 Maart 2013 - 12:19

    An:

    Spannende avonturen hoor. Leuk om dit allemaal te lezen! Houd je haaks. An

  • 11 Maart 2013 - 15:10

    Nelleke:

    Hoi Rene, wat gaaf allemaal zeg. Ik leef erg met je mee en zou willen dat ik 30 jaar jonger was. Dan ging ik ook! Veel plezier nog verder en ik kijk al uit naar je volgende verhaal!
    Groetjes Nelleke

  • 11 Maart 2013 - 19:00

    Anton En Wilma Hissink:

    hoi rene
    wat leuk om al je reisverhalen te lezen, wat een belevenissen. geniet ervan, pas goed op jezelf en goede reis verder.tot horens.
    groet anton en wilma.

  • 11 Maart 2013 - 19:53

    Alejandro:

    He Rene,

    Echt leuk van je te horen dat je het nog steeds goed met je gaat daar. Leuke foto's ook om te zien. Het is niet echt veel veranderd hadden 1 dag dat het vrij warm was zo'n 16 graden niks vergeleken natuurlijk bij jou daar :P Ik heb trouwens ruim ander halve maand een nieuwe vriendin dat is de enige wat is veranderd hier ;) Ik zie je nu denken die ene :P, Nee het is een andere meid die ik tijdens het uitgaan heb ontmoet in Duitsland. Hoop nog meer van jou aventura te lezen, tot dan!

    Groeten,

    Alejandro

  • 11 Maart 2013 - 21:09

    L=:

    Hahaha , wat had ik je graag zien fietsen met die hond naast je... sorry.... :-s :-D Wauw, wat maak je toch gave dingen mee en wat een lang verslag deze keer... en spannend ook.. is maar goed dat we het allemaal achteraf lezen... en niet voor die enge tochten... geniet van je belevenissen! X

  • 11 Maart 2013 - 21:11

    L=:

    En oh ja, luister goed naar meester Kees...

  • 11 Maart 2013 - 21:11

    L=:

    En oh ja, luister goed naar meester Kees...

  • 12 Maart 2013 - 16:22

    Marjon:

    het is echt leuk je te kunnen volgen ad andere kant vd wereld. En dat biken of het nou mountain of dirt is, geweldig. Oja en als je volgend jaar gewoon in nederland bent (kans is naturlijk groot dat je vaker weggaat nu je heirvan geproefd hebt) dan wel naast me in de baan zwemmen met de 1000m. Bij gebrek aan sparring helaas niet aan zelfde tijd gekomen als vorig jaar naast jou.
    Maar voorlopig nog even daar je best doen, geniet ze!

  • 12 Maart 2013 - 16:27

    Fred:

    René,
    Wat een geweldig aontuur maak je daar toch weer mee!
    Gave foto's ook van het biken hoor!
    Geniet en doe wel voorzichti joh! Maar wij genieten van je verslagen.
    Goede reis verder
    Fred & Timia

  • 12 Maart 2013 - 23:35

    Martijn:

    Om het compleet te maken, ga je ook nog lama-rijden?
    Veel plezier in Machu Picchu!

  • 12 Maart 2013 - 23:55

    Ingrid (de Jongste Roi):

    Leuk om je verhalen te lezen en wat doe je allemaal toffe dingen! Leuk ook dat je zoveel gezellige reismaatjes hebt ontmoet. Heel veel plezier en succes met de tocht naar Machu Pichu! Ben daar wel een tikkeltje jaloers op ;) xx Ink

  • 13 Maart 2013 - 13:03

    Jacq.:

    René!
    Leuk om op de hoogte te blijven van alles, ik heb heimwee!! Hmmm...kijk je uit met bussen en vliegtuigen in Peru? Ik heb de afgelopen week al nieuwsberichten voorbij zien komen over zowel een vliegtuig- als buscrash daar, dus ga maar voor de beste...
    Dirtbiken ziet er bijna net zo vet uit als ons quad-avontuur ;)! Enjoy, Cusco schijnt supermooi te zijn dus ben benieuwd naar je volgende update, dan kan ik 'm gebruiken als ik volgend jaar weer die kant op kom :)!

    Groetjes,
    Jacq

  • 15 Maart 2013 - 23:17

    Gerard:

    Ben net ook ingeschakeld op je nieuwsbrieven, boeiend om te lezen René! Veel plezier!

  • 18 Maart 2013 - 22:56

    Ramon:

    Wow René, prachtige plaatjes! Zo te horen ben je het nog lang niet zat. Hoop allen niet dat je moeder wist dat je die tocht ging doen :P? Ben benieuwd naar je volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 15866

Voorgaande reizen:

02 December 2014 - 06 Juni 2015

Argentinië

07 Januari 2013 - 24 April 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: