Baaaaaaambaaaa - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van René - WaarBenJij.nu Baaaaaaambaaaa - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van René - WaarBenJij.nu

Baaaaaaambaaaa

Blijf op de hoogte en volg René

01 Maart 2013 | Bolivia, Cochabamba

Vanuit een internetcafé even een kort verslag van afgelopen steden: Potosi en Sucre.

Potosi
Toen we aankwamen bij ons hostel in Potosi, kwam ik er achter dat ik mijn jas had laten liggen in de bus! Ik ben meteen terug gegaan maar helaas stond die er niet meer. Ben toen nog naar het loket van de busmaatschappij gelopen en daar vertelden ze mij dat er niets was gevonden. Mierda! Er zaten gelukkig geen waardevolle dingen in, maar toch wel jammer. Volgende dag zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe jas voor mij. Bijna alle winkels en marktkraampjes hebben maar één maat en model van een jas. Wanneer ik iets zag dat ik mooi vond, was het te klein voor mij en wanneer ik iets paste, vond ik het niet mooi of voldeed het niet aan mijn eisen. Na uren speurwerk hebben we een mooi wind- en waterdicht jack gevonden met zakken met ritssluiting en met klittenband verstelbare mouwen. Zie foto ;)

De volgende dag zijn mijn vrienden vertrokken naar Sucre en ben ik gebleven omdat ik de mijnen van Potosi wilde bezoeken. De mensen in de mijn werken tussen 08.00 en 23.00 uur onder gevaarlijke omstandigheden tegen weinig geld. Ik was wel benieuwd naar alle verhalen en vond het spannend om hier naar toe te gaan. Ik heb mijn tour geboekt bij een bureau dat is opgezet door ex-miners dus zij konden ook van alles vertellen over hun eigen ervaringen. Interessant! Voordat we in de mijnen gingen, bezochten we een winkeltje waar je iets voor de miners kon kopen zoals sigaretten, cocabladeren, 96% alcohol en zelfs dynamiet! We mochten de alcohol proeven, het brandde op mijn lippen, tong en in mijn keel. Niet echt lekker. Ik wilde iets gezonds geven dus heb een fles met vruchtensap gekocht.

Potosi sprak mij verder niet echt aan dus ben een dag later op de bus gestapt.

Sucre
Bij aankomst voelde ik al dat dit een stad was waar ik me goed zou kunnen vermaken. En dat was ook het geval, ik ben er uiteindelijk een week gebleven.

Ik zat in een nieuw hostel, slechts 3 maanden oud, dichtbij het centrum en deelde mijn kamer met 8 gezellige mensen. We hebben de stad verkend, markten bezocht, sightseeing, gegeten, gedronken en gefeest! Ook heb ik een privécursus Spaans gevolgd voor 2 dagen. Daar heb ik precies geleerd wat ik nog niet helemaal snapte: praten in de verleden tijd.

Mijn volgende bestemming zou La Paz zijn. Op de dag dat ik mijn ticket wilde kopen was ik mijn geld vergeten mee te nemen naar het busstation. Heel dom! Toen ik terug kwam bij het hostel ging het hard regenen en praatte ik met een kamergenoot over onze reizen. Hij vertelde dat hij morgen naar Cochabamba wilde gaan en dat leek mij ook wel leuk en bovendien gezelliger dus zijn we samen gegaan.

Het was een oncomfortabele nachtbusrit van 10 uur over een hobbelige weg. We zijn vanochtend vroeg aangekomen en hebben niet zo goed geslapen. Ondanks dat hebben we toch veel gezien en gedaan vandaag. Net heerlijk gegeten en nu gaan we op zoek naar een leuke club of bar om wat te drinken!

Een groet vanuit het warme en zonnige Cochabaaaaaaambaaaa!

  • 01 Maart 2013 - 09:09

    Astrid:

    Mooie jas hoor! Heb je die nou veel aan? Het lijkt mij daar zo warm, of valt dat wel tegen?
    Interessant bezoek aan de mijnen, ik moest wel lachen dat je vruchtensap koopt in plaats van iets sterkers.
    Zeker goedkoper? Hahaha.
    Ik ga nog naar Omi's verjaardag en heb al je verslagen voor haar uitgeprint, zal ze leuk vinden en de rest van de familie ook.

    Tot het volgende verslag!

    X

  • 01 Maart 2013 - 10:36

    King Jr. Again:

    Jo man! Die vent naast je op de 2e foto lijkt nog best op je! (kan ook de baard zijn :p)
    Het voordeel van een jas vergeten: gebeurt je niet zo snel nog een keer. :)

    Maar goed bezig zeg, je maakt veel lol! Nog geen last gehad van vals geld?

    Veel plezier weer verder!

  • 01 Maart 2013 - 14:17

    Jacq :

    Jaaaa je hebt de jugo's toch gevonden!!! Zooo lekker! En zo heerlijk goedkoop :)! Geniet er nog maar ff van, het eten,slapen en happy hour voor praktisch niks...hier in Chili was het weer even schrikken toen ik een fles water moest kopen voor 1,5€ ipv 0,60€ ;)! Veel plezier in Cocha en ben benieuwd wat jouw ervaring met La Paz wordt ;)!
    Groetjes vanuit Santiago!

  • 01 Maart 2013 - 14:17

    Jacq :

    Jaaaa je hebt de jugo's toch gevonden!!! Zooo lekker! En zo heerlijk goedkoop :)! Geniet er nog maar ff van, het eten,slapen en happy hour voor praktisch niks...hier in Chili was het weer even schrikken toen ik een fles water moest kopen voor 1,5€ ipv 0,60€ ;)! Veel plezier in Cocha en ben benieuwd wat jouw ervaring met La Paz wordt ;)!
    Groetjes vanuit Santiago!

  • 01 Maart 2013 - 14:17

    Jacq :

    Jaaaa je hebt de jugo's toch gevonden!!! Zooo lekker! En zo heerlijk goedkoop :)! Geniet er nog maar ff van, het eten,slapen en happy hour voor praktisch niks...hier in Chili was het weer even schrikken toen ik een fles water moest kopen voor 1,5€ ipv 0,60€ ;)! Veel plezier in Cocha en ben benieuwd wat jouw ervaring met La Paz wordt ;)!
    Groetjes vanuit Santiago!

  • 01 Maart 2013 - 15:37

    JW :

    ;) Mooie verhalen weer! :D

  • 01 Maart 2013 - 16:54

    Leroi, Ik Herhaal: LEROI:

    Kekkie outfit ! Nu ben je pas een "local" !Hoe diep is de jouwe.. eh... de mijn(en) ? Kilometertje zakken ? En naar boven via zo'n eenmans-buissie zeker.. Kan me nog iets herinneren over een hachelijk avontuurtje van miners aldaar ergens dan wel in de buurt.
    Eindelijk foto's: LEUK ! Wie is die man met die snor :-) En praten in de verlenen tijd is net zoiets als geschiedenis. Alleen degenen die veel teksten kunnen schrijven na oeverloos gedreun van wat zich dan een geschiedenis leraar noemt en kan onthouden wat er geschreven is hebben er wat aan.. Kijk lekker vooruit... Carpe Diem, dat gaat je goed af !

  • 01 Maart 2013 - 19:07

    L=:

    Bruine kop! Je bent ongeveer op de helft.... Gaat best snel allemaal. wat een belevenissen weer.... geweldig !:-D

    X

  • 02 Maart 2013 - 11:23

    Fred Kuijpers:

    Nou, ik geniet elke keer van je verslagen. Fijn dat het zo goed gaat allemaal. Geniet er maar lekker van! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Ook leuk weer eens een foto van je te zien. Groet, Fred & Timia

  • 04 Maart 2013 - 09:53

    Buurman Kees:

    Hallo. Renéke,
    Het wordt zo langzamerhand hoog tijd, je te laten weten, dat ik geniet van je (vruchten)sappige verhalen! Vitamine C voor de mijnwerkers, dat mag met recht origineel worden genoemd. Ondanks alle ervaringen en indrukken ben je gewoon jezelf gebleven: geld vergeten, jas vergeten... Maar: alles is onder controle, ondergronds of bovengronds, je bent flexibel en alert als altijd. Dat stelt de oudere generatie aan de Vulcanusstraat ook weer gerust ;-) Succes met de verleden tijd in de Spaanse taal en heel veel 'Weitblick' gewenst.
    Hasta la vista (of zoiets), Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 15869

Voorgaande reizen:

02 December 2014 - 06 Juni 2015

Argentinië

07 Januari 2013 - 24 April 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: