Inca Jungle & Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van René - WaarBenJij.nu Inca Jungle & Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van René - WaarBenJij.nu

Inca Jungle & Colca Canyon

Blijf op de hoogte en volg René

22 Maart 2013 | Peru, Arequipa

Hola!

Vanuit Arequipa, een grote Peruaanse stad op 2350 meter hoogte, schrijf ik dit blog. Het is hier heerlijk weer, de zon schijnt regelmatig en de temperaturen zijn tussen de 20 en 25 graden. Heel fijn!

In mijn vorige blog vertelde ik dat ik samen met een Colombiaanse vriend een 5-daagse tour naar Machu Picchu had geboekt. Er gaan meerdere tours naar MP en je kan het zelfs in 1 dag doen. Wij hadden een wat meer uitdagende en avontuurlijke tocht geboekt: de Inca Jungle tour.

De eerste dag reden we in 5 uur van Cusco naar het beginpunt van de tour. De groep bestond uit 11 mensen, waaronder toevallig ook een goede vriend (Ricardo) die ik in Bolivia had ontmoet! Vanaf daar gingen we downhill op een mountainbike. Het was een relatief goed onderhouden weg die als een slang naar beneden kronkelde. Het was een leuke afdaling maar niet zo heel snel of intensief.

De tweede dag hebben we een zware wandeling gemaakt over zandpaden en incatrails door enorme bergen. We moesten veel klimmen en afdalen, maar de omgeving en het weer dat we hadden was prachtig! De gids vertelde onderweg interessante dingen over de flora en fauna, bijvoorbeeld dat 99% van de cocabladeren wordt gebruikt voor het maken van cocaine en slechts 1% is voor normale consumptie in thee of om op te kauwen. Ook maakte hij tekeningen op onze hoofden met verf die uit de vruchten van een plant komt. In de namiddag arriveerden we bij een drietal hotsprings, welverdiend en heerlijk warm!

Dag drie weer vroeg opgestaan voor een lange tocht naar een dorpje dat op 20 minuten loopafstand van MP ligt. In dat dorpje kregen we onze tickets en werd ons uitgelegd hoe we er moesten komen. Op de vierde dag zijn we vroeg opgestaan en waren we om 04.45 bij de ingang van het MP park. Om 05.00 uur ging de brug open en worden de paspoorten en tickets gecontroleerd. Wij hadden een plek voorin de rij geclaimed en waren de eersten die aan de klim begonnen! Het is een trap met circa 2000 treden. Bezweet kwamen we boven na ongeveer 40 minuten! Daar moesten we nog even wachten omdat MP om 06.00 uur opent. By the way: niet iedereen hoeft natuurlijk te lopen, er rijdt namelijk ook een bus voor de luie en rijke mensen.

Eenmaal boven was het mistig en een beetje fris maar het klaarde langzaam op. Er was ook een gids voor ons geregeld die ons in twee uur allerlei dingen over de Inca´s en MP vertelde. Hij sprak slecht Engels en ik twijfelde regelmatig aan de correctheid van de informatie. Zo vertelde hij bijvoorbeeld dat de Inca´s wel 115 jaar konden worden omdat ze daar zo gezond leefden...

Het was in ieder geval erg mooi om te zien en het is best groot, je kan er uren rondlopen! Na de tour met de gids zijn we nog doorgelopen naar Wayna Picchu, een grote berg naast MP. Deze klim was nog veel steiler dan de trap naar MP, maar het zicht vanaf WP op MP was fantastisch! Zou graag foto´s willen toevoegen maar dat kan ik hier nu niet doen.

Daarna hebben we nog een Inca Bridge bekeken en toen zijn we weer terug naar beneden gelopen. Ik was inmiddels al door mijn koekjes heen en we hadden allemaal zo veel honger! Op MP kan je wel wat eten en drinken kopen maar het is belachelijk duur. Toen we weer in het dorpje aankwamen hebben we bij een pizzeria allemaal de grootst mogelijke pizza besteld en hebben we heerlijk gegeten. Het grootste deel van de groep ging daarna op de trein, terug naar Cusco. Wij bleven nog een nachtje en vertrokken de volgende dag.

Eenmaal weer aangekomen in het hostel in Cusco voelden we onze benen en waren we erg moe. De volgende dag vertrokken mijn vrienden en was ik weer alleen. Tijdens het ontbijt was ik aan het lezen in The Lonely Planet om mijn reis verder uit te stippelen. Ik was aan het lezen maar kreeg nog niet echt een idee over wat ik wilde doen en wat ik kon doen. Toen kwam er nog een andere man ontbijten en zag dat ik aan het lezen was en vroeg aan mij wat ik wilde weten. Hij vertelde dat hij gids is in heel Z-A, superhandig dus! We hebben samen de mogelijkheden bekeken, aantekeningen gemaakt en mijn route verder uitgestippeld. Aardige vent!

Ik wist eindelijk wat ik kon doen en hoe ik dat kon doen. Mijn volgende stad werd Arequipa, waar ik nu dus nog ben. Hij was die dag klaar met zijn werk in Cusco en is met mij meegegaan naar Arequipa. Hij heeft veel connecties en dus konden we tegen speciale prijzen reizen en overnachten.

Bij aankomst in Arequipa zijn we een rondje door het centrum gaan lopen en daar kwam ik Ricardo weer tegen! Hij was dezelfde dag aangekomen en samen met een vriendin op zoek naar een trek door de Colca Canyon, een van de diepste canyons ter wereld. Na een kort overleg hebben we besloten om met ons drieën, plus de gids, een tour te gaan doen zonder tussenkomst van een agency.

We hebben een 3-daagse trek gedaan en een unieke route gelopen. De gids kent deze canyon op zijn duimpje en had alles goed voor ons geregeld. We hebben onder andere condors gezien, in bamboe-achtige hutjes geslapen en onze beenspieren getraind! Het was een indrukwekkende tocht door een reusachtig landschap met steile afdalingen en zware beklimmingen. Tijdens deze tour wensde ik dat ik bergschoenen had meegenomen... Gelukkig eindigde elke dag met een lekkere hotspring of zwembad!

Vanavond ga ik door naar mijn volgende bestemming: Ica, een stad op 11 uur afstand van Arequipa. Ik heb een nachtbus geboekt met avondeten, ontbijt en bed. Hoop dat het een comfortabele reis wordt.

Ik kan nog zo veel meer vertellen, maar het schrijven van dit blog kost al aardig wat tijd dus ik rond het af. Heb nog maar 4 weken te gaan tot aan mijn terugvlucht naar Nederland, maar zoals je al wel kan opmaken uit mijn verhalen zal je begrijpen dat ik hier nog wel veel langer blijven want er is hier zo veel te zien en te doen. Elke dag weer een nieuw avontuur!

  • 23 Maart 2013 - 03:08

    JW:

    Hahah First! ;) Mooie avonturen! Veel plezier!!

  • 23 Maart 2013 - 09:33

    Liakoning:

    Hoi Rene, wat zal de Hoge Veluwe dan simpel zijn om te wandelen....Thuis maar gelijk de sportschool regelen om de spieren op peil te houden! Veel plezier nog! Xxlia.

  • 23 Maart 2013 - 15:18

    L=:

    Wow,
    wat een avonturen weer.. ik wil zo graag je foto's zien.. daar kunnen we volgens mij straks een heleboel uurtjes mee vol maken... :-) Ja, nog maar 4 weken.. wat gaat dat snel! Ik ga dan ook ongeveer een weekje met vakantie.. dus ik hoop dat je een beetje op tijd bent.. Want de 24 ste zal toch je vertrekdatum daar zijn.. voordat je dan weer in NL bent.. We zullen zien. Je kent me een beetje, ik ben natuurlijk gelijk aan het google-len geslagen over die Inca leeftijd.. ik heb inderdaad nog niets in die richting kunnen vinden... Die man had gewoon een hele dikke duim!! René: Geniet, geniet, geniet!! x

  • 23 Maart 2013 - 15:41

    Samuel:

    Ha Rene! Wat een avonturen weer, geniaal!! doet me ook denken aan onze roadtrip, op de meest random plekken kom je toevallig weer dezelfde mensen tegen of ontmoet je mensen die iets voor je kunnen betekenen.. Hou die flow ;) en geniet nog van je 4 volle avontuurlijke weken daar! Kijk al uit naar de diashow bij terugkomst ;)

  • 23 Maart 2013 - 22:08

    Harriët:

    Hoi Rene, Wat geweldig om op deze manier een beetje met je mee te reizen. We zijn erg blij voor je dat je het zo goed naar je zin hebt en dat je zulke geweldige dingen meemaakt. Geniet er van! (Dat doe ja al ☺). Hier is het koud en guur, niks aan, blijf nog maar lekker even weg.
    Groetjes, Henk en Harriët

  • 24 Maart 2013 - 08:50

    Buurman Kees:

    Hallo Renéke,
    Heerlijk, om te lezen hoe je dat boeiende continent bedwingt! De energie die uit jouw beschrijvingen spreekt werkt aanstekelijk, ware het niet, dat de gure oostenwind hier om de huizen giert. We blijven dus maar lekker binnen :-( Nog een maand, dan is de koek op. Ik zie er naar uit, om je verhalen persoonlijk te horen en je foto's te bekijken. Tot die tijd: Hals- und Beinbruch. Groetsels, Kees

  • 29 Maart 2013 - 22:53

    Leroe Ik Herhaal: LEROI:

    Man, man.. klinkt weer goed ! Natuurlijk zullen de plaatjes ook boekdelen spreken maar het is ook leuk om te boekdelen uit te horen spreken, toch maar een zaaltje huren voor je presentatie? Of zullen we alvast wat stoelen en banken bij je moeder neerzetten, als we er steeds eentje meenemen komt het huis ook wel vol, ze zal er wel op staan te wachten en we hebben dus nog zo'n 4 weken de tijd. Wat mogen we verder nog aanslepen. Heineken, Amstel, boerenkool, hutspot, erwtensoep ? Je moet toch wat eten wat past bij het klimaat waar je terecht komt :-). Of neem effe wat zon mee, zou niet gek zijn..
    Doe alle bekende weer de hartelijke groeten en tot dra..

  • 01 April 2013 - 10:37

    Martijn:

    Rene, wat gaaf zeg! Dat is genieten. Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Overigens heb je je belasting aangifte al gedaan ;-).

  • 02 April 2013 - 18:18

    Je Familie Uit Veurscheuten:

    Dat zijn nog eens een boel avonturen. Ik hoor dat je nu even aan het rusten bent... grieperdepiep. Da's nu weer minder. Beterschap, rust lekker uit dan kun je je opmaken voor je laatste weken aldaar. Veel plezier straks. We zijn weer reuze benieuwd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 15860

Voorgaande reizen:

02 December 2014 - 06 Juni 2015

Argentinië

07 Januari 2013 - 24 April 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: