Dit is Argentinië! - Reisverslag uit Carapachay, Argentinië van René - WaarBenJij.nu Dit is Argentinië! - Reisverslag uit Carapachay, Argentinië van René - WaarBenJij.nu

Dit is Argentinië!

Blijf op de hoogte en volg René

26 Februari 2015 | Argentinië, Carapachay

MUY GRANDE

Wist je dat de stad Buenos Aires ruim 13.500.000 miljoen inwoners heeft? En een oppervlakte van 2081 km² beslaat? Er wonen 6500 personen per vierkante kilometer.

Ter vergelijking: de stad Utrecht heeft 311.000 inwoners, een oppervlakte van 99 km² en 3481 personen per vierkante kilometer.

Met een stad die zo groot is, praat je dus eigenlijk niet meer over Buenos Aires maar over de zones, districten en gemeenten.

Wij wonen hier bijvoorbeeld in de noordelijke zone, district Vincente Lopez en gemeente Carapachay. Dit ligt ongeveer 20 kilometer van het centrum vandaan. Afhankelijk van het verkeer is dat met de auto tussen de 30 en 50 minuten rijden.

CULTURA ARGENTINA

Het is zaterdagmiddag rond 14.00 uur. Tijd om te lunchen met de hele familie: Cristian, Jimena, Ricardo, Monica, Camila, Carlos, Mely, Gisela en ik.

We zitten binnen met de airconditioning aan en er staat een lekkere fles Malbec op tafel. Voor wie niet van wijn houdt, is er 7up , Pepsi en water.

In de tuin staat de vader van Mely bij de grill. Die ligt vol met grote stukken vlees:

- Bloedworst
- Darmen
- Chorizo
- Halve kippen
- En nog een hele ribbenkast van de koe

Dit zijn de populairste stukken vlees hier. En dat samen eten is echt een traditie, het geeft ze een gevoel van verbintenis. En dat verbinden en samen zijn is iets wat je in de hele samenleving terug ziet.

Het bier wordt in literflessen verkocht, pizzas zijn te groot om zelf op te eten en gebakjes worden per dozijn gekocht. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De Argentijn houdt er van om te delen en samen te zijn.

"Zich verzamelen" zoals ze dat zeggen, is dus super belangrijk voor een Argentijn. Het zijn hele sociale mensen die zich continu met elkaar willen verzamelen. Ze houden van gezelschap en genieten ervan om met elkaar de tijd door te brengen. Je gaat niet 'even' bij iemand langs. De afspraken worden last-minute gemaakt en deze 'verzamelingen' mogen uren duren.

Samen eten? Dan kom je meestal aan het einde van de middag, rond 19.00 uur. Eerst even gezellig wat kletsen en drinken waarna ze de keuken in gaan om de pizza op te warmen. Rond 22.00 uur is je honger eigenlijk al een beetje over en dan komt het eten op tafel. Je eet een paar pizzapunten, drinkt bier of Fernet, en kletst door tot het moment dat je denkt: hoe laat zou het nu eigenlijk zijn? Je kijkt op je telefoon en ziet dat het nog maar 00.30 uur is, prima, zullen we aan het nagerecht beginnen? Het is geen verrassing want elk etentje bij vrienden wordt standaard afgesloten met een grote piepschuimen literbak SCHEPIJS. Heerlijk.

Rond 02.00 uur ben je weer thuis en zet je de wekker, het is namelijk gewoon een doordeweekse dag. XD

Groetjes!

• 27 Februari 2015 - 09:45

Astrid:

Leuk stuk over 'verbinding'!!!!
    Blijft er nog wat over van de asado? Gaat het allemaal op, of is het meteen genoeg voor de hele week?
    Verzamelen jullie altijd iedere zaterdag? Of ook wel op zondag, of beide dagen?
    Hoe zeg je 'zich verzamelen' op z'n Argentijns?

En....ben je al wat aangekomen?

X

• 27 Februari 2015 - 11:02

Fred:

Hé René, leuk om weer van je te horen!

Niet voor te stellen hoe groot dat allemaal is, apart hoor, die dagindeling :-)

Maar lijkt me allemaal wel heel gezellig.

Groetjes daar en liefs van ons.

Fred & Timia

• 27 Februari 2015 - 14:19

Harriët:

Hoi René, het klinkt allemaal heel lekker en gezellig. Alleen die supergrote stad hoeft niet zo van mij. Een beetje teveel mensen op een klein stukje.
    Hoe is het met je werk? En hoe gaat het met Mely?
    Wij verzamelen ons ook, hoor, voor een lekker kopje thee of een zorgvuldig afgesproken dinertje. Gebruiken verschillen. Is er in het Spaans een woord voor 'gezelligheid'? Geniet ervan!
    Groetjes, Henk en Harriët

• 27 Februari 2015 - 22:01

René:

@Astrid: Van de asado blijft meestal wel iets over, dat wordt na het eten verdeeld en later opgegeten. En 'juntarse' betekent 'zich verzamelen'.

@Fred: Kom gerust een langs, groetjes terug van ons!

@H&H: Er wonen inderdaad té veel mensen in deze stad. Daardoor zijn de effecten van overbevolking ook goed te merken. Op het werk gaat het wel. Bij Mely gaat het uitstekend, ze heeft een nieuw baantje er bij voor de ochtenden en begint dinsdag. Het Spaanse woord voor de gezelligheid = la diversion en gezellig = divertido.

• 28 Februari 2015 - 09:55

Gerard Beltman:

Leuk en interessant om te lezen over de cultuur Rene! Succes en veel plezier!

• 01 Maart 2015 - 16:44

Ellis:

Wat heb je het weer allemaal goed bestudeerd.. Goed gezien..

Welk stuk vlees is jouw favoriet?? En nee, dan heb ik het niet over Mely.. ;-)

• 03 Maart 2015 - 14:32

René:

Mn favoriet? Biefstuk sowieso, maar dat is niet gebruikelijk.