Dit is Argentinië! (deel 2) - Reisverslag uit Carapachay, Argentinië van René - WaarBenJij.nu Dit is Argentinië! (deel 2) - Reisverslag uit Carapachay, Argentinië van René - WaarBenJij.nu

Dit is Argentinië! (deel 2)

Blijf op de hoogte en volg René

13 Maart 2015 | Argentinië, Carapachay

Na het positieve blog van de vorige keer, wil ik nu een andere kant van het Argentijnse leven belichten. Het is in één woord samen te vatten: een quilombo! Je spreekt het uit als 'kielombo' en het betekent chaotisch, rommelig, ongeoordend.

In dit blog zal ik het thema 'Economie' uitlichten. Daarna geef ik nog even een update over m'n werk. Als je ergens vragen over hebt, schrijf ze dan hieronder in de reacties en dan zal ik ze beantwoorden.

ECONOMIE

Een van de meest gecompliceerde, onlogische en uiteindelijk onbegrijpelijke thema's is de Argentijnse economie. We betalen hier met Argentijnse Pesos ($). Dat is een valuta die buiten Argentinië niets waard is. Alleen hier kun je er mee betalen.

Wil je als Argentijn op reis? Dan moet je dus geld wisselen naar dollars of euro's. Helaas kan dat niet via een legale manier. Je moet op zoek naar een geldwisselpunt, elke Argentijn weet er wel een paar te vinden. De vader van Mely gaat naar een kledingwinkel. Als je daar het gordijntje van het pashokje opent, vind je een balie waar je geld kunt wisselen.

Hoeveel Argentijnse Peso's kost een Euro? Volgens de legale koers kun je ongeveer 10 Peso's voor een Euro kopen. Maar omdat je het niet legaal kunt wisselen, betaal je de zwarte koers van 14 Peso's voor een Euro. Als ik vanaf mijn Nederlandse rekening geld uit de automaat haal, krijg ik de legale koers. Daarom heb ik veel losgeld meegenomen want als ik dat inwissel levert dat ruim 40% meer op.

Geld overmaken van een Argentijnse rekening naar het buitenland? Dat kan niet. Ook andersom kan niet. Het kan gewoon niet. Punt.

Met een Argentijnse creditcard kun je wel in het buitenland betalen. Het bedrag wordt dan omgerekend volgens de legale koers waarna er nog eens 40% belasting over wordt geheven. Dus ja, uiteindelijk kom je dan weer op de zwarte koers uit. Met al deze regels en belastingen kan dit land zich naar mijn mening gewoon onmogelijk ontwikkelen op economisch vlak.

Verder is Argentinië is ook nog eens onderhevig aan inflatie. De prijzen stijgen zowat met de dag. In de afgelopen 8 maanden zijn en de prijzen met ongeveer 25% gestegen. Door dit alsmaar dalende waardeverlies van de Argentijnse Peso, sparen ze hier in Dollars.

Het leven in Argentinië is niet goedkoop. Soms denken wij van wel maar relatief gezien is het leven hier erg duur. Een gemiddeld full time salaris is $8000 netto. De prijzen voor voedsel zijn omgerekend net zo duur en soms nog duurder dan in Nederland. Een paar voorbeelden:
- Pakje tomatensaus: $7
- Kilo meel: $8
- Pak koekjes: $13
- Liter melk: $15
- Liter bier: $18
- 5 liter water: $19
- 100 gram chips: $22

Wat betreft goederen, mag je blij zijn wij in Nederland een Action en Ikea hebben! Dat soort prijzen kun je hier niet vinden. Helaas is alles hier een duurder en bovendien nog van slechtere kwaliteit ook. Luxe betekent hier dat je iets hebt, ongeacht de kwaliteit.

Dat de economie slecht gaat, is overal aan te merken. In het openbaar vervoer proberen mensen allerlei producten te verkopen: pakjes kauwgom, waterballonnetjes, pennen, koekjes, noem maar op. Ook zijn er veel kinderen die hun hand ophouden voor geld. Je ziet mensen zoeken naar eten in vuilniscontainers, mensen die slapen langs een drukke straat op kartonnen dozen en veel bedelaars met lichamelijke aandoeningen. Ik vind het soms best schokkend om die armoede te zien.

Al die armoede zorgt ook voor veel criminaliteit. Je moet hier oppassen. Misschien ga ik dat thema later nog eens bespreken.

WERK

Afgelopen maandag heb ik ontslag genomen bij Teufel. Inmiddels heb ik een nieuwe baan want vandaag heb ik het officiële contract getekend bij Accenture!

Anderhalve week geleden vond ik een vacature voor recruiter op Facebook. Ze zochten iemand die vloeiend Nederlands spreekt dus daar heb ik op gereageerd. Toen is het balletje heel snel gaan rollen.

Deze nieuwe baan zal heel anders zijn, inhoudelijk, maar met name ook qua bedrijfscultuur. Ik zal met een team van recruiters samenwerken om de juiste Nederlandse mensen te vinden voor bedrijven in Nederland. Het lijkt mij wel een uitdagende functie.

Ik wilde sowieso weg bij Teufel. Voelde me eigenlijk gewoon heel slecht; spanningen in mn lichaam, onzekerheid over de gemaakte afspraken en een vreselijke bazin. Het werk op zich vond ik wel interessant om te doen, maar de sfeer is verschrikkelijk! Het voelde als een gevangenis waarin ze je elke dag op een onverwacht moment een koude douche geven.

Na 6 weken wachten nog steeds geen contract gezien. Ondertussen betalen ze mij maar de helft van het salaris. Je wordt uitgeperst, de waardering is NUL en de productiviteit staat voorop. Het bedrijf boeit het allemaal niet en neemt helemaal geen verantwoordelijkheid. Ik hield 't er echt niet langer uit.

Dinsdag begin ik aan m'n nieuwe werk, zal jullie later er weer over updaten! Oja, en de gitaar heb ik inmiddels gekocht!

  • 14 Maart 2015 - 01:28

    Samuel:

    Leuke post rene! Snel skypen van de week!

  • 14 Maart 2015 - 07:54

    Lia:

    Hoi Rene, weer een mooie les over Argentinie. Dank daarvoor. En heel goed dat je een andere baan hebt gevonden. Als je ook niet mag praten met collega's tijdens het werk, is wel erg. Ik denk dat je in je nieuwe werk voldoende kunt kletsen. Dat past beter bij je. Succes volgende week. En het is een mooie gitaar. Al veel gespeeld? Groeten en een knuffel voor Mely, xx Lia.

  • 14 Maart 2015 - 09:10

    Buurman Kees:

    Hallo, Renéke,
    Dank voor je informatieve én boeiende digitale discours over ingrijpende aspecten van een samenleving waardoor onze Hollandse navelstaarderij daarmee in een schril contrast komt te staan. Wij hebben ons de afgelopen weken geoccupeerd met een niet gevonden bonnetje van vijftien jaar geleden, waardoor uiteindelijk een minister plus zijn staatssecretaris smadelijk het veld moesten ruimen. Moe maar voldaan legde de natie zich na een spetterend doch voorspelbaar parlementair bekvechten te ruste. Wat ik dus zeggen wilde: ga vooral door met je prachtige verhalen, dan beleven we tenminste iets wezenlijks. Gefeliciteerd met je nieuwe baan, en een knuffel voor jullie beiden van de buurman die zijn tuin laat betegelen

  • 14 Maart 2015 - 12:04

    Harriët:

    Hoi René, fijn voor je dat je een andere baan hebt gevonden. Veel succes daar! Ander land, andere mores; dat maak je nu aan den lijve mee.
    Als je jouw verhaal zo leest over Argentinië, is mijn eerste reactie: kom maar snel terug! Maar ja, Mely woont hier niet, he. De mooie kanten van Argentinië maken veel goed, lijkt me. En uitkijken moet je dan maar gewoon je eigen maken.
    Veel succes en hartelijke groeten aan Mely.
    Dag hoor, Harriët
    PS De tuin van de buurman die nu betegeld wordt, wordt heel mooi. Denk ik. Hoop ik...

  • 14 Maart 2015 - 12:33

    Ellis:

    Heel goed, René.. die baanwissel van je!!! En super dat dit op je pad is gekomen! Dat heeft zo moeten zijn.. En wat gaaf dat je daar een gitaar hebt... Kan je je meisje mooi veel serenades brengen.. :-) Suc6 met je nieuwe baan!!

  • 14 Maart 2015 - 14:04

    René:

    @Lia: Dankjewel. Heb al veel gitaar gespeeld en ben Spanish Romance nu aan het leren.

    @Kees: Geniaal geschreven! Het wordt echter wel lastig om dit te vertalen aan Mely...

    @Harriët: Zou ook graag weer ff in Apeldoorn willen zijn! De rust, netheid, schone straten en natuurlijk de buren, vrienden en familie weer zien!

    Zonnige groet & knuffel,
    René & Mely

  • 14 Maart 2015 - 17:12

    Tom:

    Leuk om te lezen René! Succes met je nieuwe baan :)

    Grt,
    Tom

  • 14 Maart 2015 - 18:20

    Nelleke:

    Hoi Rene, mooi verhaal weer en waar maken wij ons in Nederland eigenlijk druk over. We hebben alles en toch.........
    Gefeliciteerd met je nieuwe baan, wordt vast beter en leuker!
    Ik geniet van je verhalen!
    Knuffel voor jou en Mely!

  • 18 Maart 2015 - 12:33

    The Boss:

    Nice update!

  • 26 Maart 2015 - 11:15

    Wendy:

    Pfft wat hebben we het dan goed in nederland! Dus blijf vooral over dit soort zaken schrijven..blijven wij met beide benen op de grond..
    Al ben ik wel 'jaloers' op t weer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 15807

Voorgaande reizen:

02 December 2014 - 06 Juni 2015

Argentinië

07 Januari 2013 - 24 April 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: